Page 28 - Bien Haber2014 - 1 | Bien Seramik
P. 28
BİEN DERGİ: RÖPORTAJ
Massimo Iosa Ghini:
‘Estetik değerler kendi
tarihsel dönemi bakımından
değerlendirilebilir’
Mimar, iç mimar ve tasarımcıların buluştuğu, yurt dışı iş bağlantılarının
yapıldığı ve sektörle ilgili son yenilikleri sunan ZOW Fuarı, ikinci gününde ZOW
Essentials Seminer Programı ile ziyaretçilerini ağırladı. Kültürün tasarıma olan
etkileri ve sürdürülebilirlik temasının işlendiği seminerlerde Red Dot Tasarım
Ödüllü İtalyan Tasarımcı ve Mimar Massimo Iosa Ghini de konuşmacılar
arasındaydı. Fuar sırasında bir araya geldiğimiz Ghini ile keyifli bir söyleşi
gerçekleştirdik.
Röportaj: Sibel BAŞTİMUR
Mimar olmaya ne zaman karar verdiniz? gelebilmek için, hem tasarımcılar hem de düşündüğüm, çalıştığım bir proje. Aslında
Mies van der Rohe’nun çalışmaları aracılığıy- kullanıcılar; yalınlığın, sadeliğin kaybına öz- tasarım şu: İnsan zekasını bir materyale dö-
la, lisede mimari ile ilgilenmeye başladım. lem duyacağına; yeni bir fikrin karmaşıklığı nüştürebilmek. Mesela müşteriniz gelir size
karşısında hırslanma fikrini benimsemeli... der ki ben bir lamba istiyorum. Nihayetinde
Sizinle ilgili internette araştırma yaptı- ortaya bir lamba çıkarırsınız, bundan hoşla-
ğımda karşıma hep ‘Parametrisizt Mani- ZOW Fuarı’nda yaptığınız konuşmadan nırsınız ya da hoşlanmazsınız problem değil.
festo’ kavramı çıkıyor. Bu kavramı açık- bahseder misiniz? Neler anlattınız katı- Ama netice itibariyle öyle bir konsantrasyon
lar mısınız? lımcılara? sağlamalısın ki o lambaya, ortaya mantık da-
Global ve yeni dönemde tanıklık ettiğimiz, Kültür ve tasarım üzerine konuştum. Kültür hilinde bir şey çıksın.
mimari ve tasarım alanında ortaya çıkan ve tasarımı şekillendirirken teknolojiyi hiçbir
yeniliklere ön ayak olmayı seviyorum ve bu zaman yadsıyamayız ama teknoloji tasarım Türk mimarisi ve dekorasyon anlayışı
tarzı Parametrisizm olarak adlandırıyorum. için sadece girdilerden biri, daha fazlası de- hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bu terim; mimarinin tüm elementlerinin, de- ğil. Bir tasarım girdisi olarak nihai neticeye Kalvenistik bir kültür benimsendiğini düşü-
ğişkene bağlı dövülerek şekillendirilebilirliği baktığınızda insanların iyiliğine, yararına bir nüyorum. Kuzey Avrupa’da nasıl minimalist
manasına gelmekte. Örneğin küp, silindir şey olarak devşirilmelidir. İnsanlara sundu- bir kültür benimseniyorsa burada da pahaya
gibi katı, esnemez geometrik figürlerin yeri- ğumuz fayda alt alta yazılmış mekanik bir değer veren bir anlayış var. Türk kültürü daha
ne daha farklı, sıvı biçimlerde, birbirlerinin şey olmamalıdır. Teknolojiden faydalanabi- çok dekorasyon öncelikli bir kültür. Doğal
şekline uyum sağlayabilen, değişken, birbi- liriz, fonksiyonel bir ürün yaratabiliriz ama olarak mimari yaklaşımlarınız da dekoratif.
rine eklemlenebilen ortamlar oluşturulabilir. aynı zamanda insanların filozofisine, esteti- Bu kültür Akdeniz Bölgesi ve Latin kültürün-
Böylelikle bu yeni tarz çalışmayla, çağdaş ğine, gözüne hitap eden bir tasarım olmalı. de de yaygındır, benzeşir. Türk tarihi, Türk
toplumların, kurumlarının ve yaşam süreçle- Benim müşterilerim bana sürekli olarak onu mimarisi ile ilgili çok bilgim yok ama genel
rinin getirdiği yüksek dereceli karmaşıklığın değil bunu düşünmelisin diyorlar ama ben yorumum bu yönde. Proje bazlı çalıştığımız
çözümü, parametrisizmin akışına bırakılarak de onlara diyorum ki yarattığım fayda aynı Türk firmalarından gördüğüm ise projeye
sağlanabilir. zamanda göze, estetiğe de hitap eden bir kendilerinden çok şeyler katmak isteyen bir
fayda. yapıda oldukları. Mevcut projeye belki bir
İnsanlar tekniğinizi ya çok beğeniyor ya taşla ya da bir ağaçla kendilerini yansıtmak
da hiç sevmiyor... Bu gibi durumlarda re- Son dönemde neler yapıyorsunuz? Çalış- istiyorlar. Bunun içerisinde nasıl yer alabili-
aksiyonunuz nasıldır? malarınız hakkında bilgi verir misiniz? rim ya da neyi değiştirebilirim gibi bir yak-
İnsanların ne sevdiğini tabi ki kontrol ede- Bir havalimanından şehir içine raylı sistem laşımları var.
mem. Ancak, estetik duyarlılıkların sadece ulaşım projesi üzerinde çalışıyorum. Çok bü-
bireysel zevk meselesi olmadığını savunabi- yük ve maliyetli bir proje. Bunun yanı sıra Eserleriniz bana göre oldukça muazzam,
lirim. Estetik değerler –tarihsel olarak gelip ahşap malzemeden bir lamba tasarımı yapı- çağdaş ve geleceğe dönük, yaratıcılı-
geçici olsa da- kendi tarihsel dönemi bakı- yorum. Tabi buna bir endüstriyel ürün demek ğınız için herhangi bir esin kaynağınız
mından değerlendirilebilir. Çağdaş toplum- mümkün değil. Ahşap malzeme olunca biraz var mı?
larda dalgalanmanın, gelişmenin üstesinden sanat objesine dönüşüyor. Üzerinde bir yıldır Hayır, yaratıcılığımı teorik anlayış temelin-
26 Bien Dergi