Page 28 - Bien Haber2014 - 1 | Bien Seramik
P. 28

BİEN DERGİ: RÖPORTAJ

Massimo Iosa Ghini:

     ‘Estetik değerler kendi
 tarihsel dönemi bakımından

        değerlendirilebilir’

     Mimar, iç mimar ve tasarımcıların buluştuğu, yurt dışı iş bağlantılarının
yapıldığı ve sektörle ilgili son yenilikleri sunan ZOW Fuarı, ikinci gününde ZOW
Essentials Seminer Programı ile ziyaretçilerini ağırladı. Kültürün tasarıma olan
 etkileri ve sürdürülebilirlik temasının işlendiği seminerlerde Red Dot Tasarım

    Ödüllü İtalyan Tasarımcı ve Mimar Massimo Iosa Ghini de konuşmacılar
  arasındaydı. Fuar sırasında bir araya geldiğimiz Ghini ile keyifli bir söyleşi

                                                gerçekleştirdik.

                                                 Röportaj: Sibel BAŞTİMUR

Mimar olmaya ne zaman karar verdiniz?            gelebilmek için, hem tasarımcılar hem de         düşündüğüm, çalıştığım bir proje. Aslında
Mies van der Rohe’nun çalışmaları aracılığıy-    kullanıcılar; yalınlığın, sadeliğin kaybına öz-  tasarım şu: İnsan zekasını bir materyale dö-
la, lisede mimari ile ilgilenmeye başladım.      lem duyacağına; yeni bir fikrin karmaşıklığı     nüştürebilmek. Mesela müşteriniz gelir size
                                                 karşısında hırslanma fikrini benimsemeli...      der ki ben bir lamba istiyorum. Nihayetinde
Sizinle ilgili internette araştırma yaptı-                                                        ortaya bir lamba çıkarırsınız, bundan hoşla-
ğımda karşıma hep ‘Parametrisizt Mani-           ZOW Fuarı’nda yaptığınız konuşmadan              nırsınız ya da hoşlanmazsınız problem değil.
festo’ kavramı çıkıyor. Bu kavramı açık-         bahseder misiniz? Neler anlattınız katı-         Ama netice itibariyle öyle bir konsantrasyon
lar mısınız?                                     lımcılara?                                       sağlamalısın ki o lambaya, ortaya mantık da-
Global ve yeni dönemde tanıklık ettiğimiz,       Kültür ve tasarım üzerine konuştum. Kültür       hilinde bir şey çıksın.
mimari ve tasarım alanında ortaya çıkan          ve tasarımı şekillendirirken teknolojiyi hiçbir
yeniliklere ön ayak olmayı seviyorum ve bu       zaman yadsıyamayız ama teknoloji tasarım         Türk mimarisi ve dekorasyon anlayışı
tarzı Parametrisizm olarak adlandırıyorum.       için sadece girdilerden biri, daha fazlası de-   hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bu terim; mimarinin tüm elementlerinin, de-      ğil. Bir tasarım girdisi olarak nihai neticeye   Kalvenistik bir kültür benimsendiğini düşü-
ğişkene bağlı dövülerek şekillendirilebilirliği  baktığınızda insanların iyiliğine, yararına bir  nüyorum. Kuzey Avrupa’da nasıl minimalist
manasına gelmekte. Örneğin küp, silindir         şey olarak devşirilmelidir. İnsanlara sundu-     bir kültür benimseniyorsa burada da pahaya
gibi katı, esnemez geometrik figürlerin yeri-    ğumuz fayda alt alta yazılmış mekanik bir        değer veren bir anlayış var. Türk kültürü daha
ne daha farklı, sıvı biçimlerde, birbirlerinin   şey olmamalıdır. Teknolojiden faydalanabi-       çok dekorasyon öncelikli bir kültür. Doğal
şekline uyum sağlayabilen, değişken, birbi-      liriz, fonksiyonel bir ürün yaratabiliriz ama    olarak mimari yaklaşımlarınız da dekoratif.
rine eklemlenebilen ortamlar oluşturulabilir.    aynı zamanda insanların filozofisine, esteti-    Bu kültür Akdeniz Bölgesi ve Latin kültürün-
Böylelikle bu yeni tarz çalışmayla, çağdaş       ğine, gözüne hitap eden bir tasarım olmalı.      de de yaygındır, benzeşir. Türk tarihi, Türk
toplumların, kurumlarının ve yaşam süreçle-      Benim müşterilerim bana sürekli olarak onu       mimarisi ile ilgili çok bilgim yok ama genel
rinin getirdiği yüksek dereceli karmaşıklığın    değil bunu düşünmelisin diyorlar ama ben         yorumum bu yönde. Proje bazlı çalıştığımız
çözümü, parametrisizmin akışına bırakılarak      de onlara diyorum ki yarattığım fayda aynı       Türk firmalarından gördüğüm ise projeye
sağlanabilir.                                    zamanda göze, estetiğe de hitap eden bir         kendilerinden çok şeyler katmak isteyen bir
                                                 fayda.                                           yapıda oldukları. Mevcut projeye belki bir
İnsanlar tekniğinizi ya çok beğeniyor ya                                                          taşla ya da bir ağaçla kendilerini yansıtmak
da hiç sevmiyor... Bu gibi durumlarda re-        Son dönemde neler yapıyorsunuz? Çalış-           istiyorlar. Bunun içerisinde nasıl yer alabili-
aksiyonunuz nasıldır?                            malarınız hakkında bilgi verir misiniz?          rim ya da neyi değiştirebilirim gibi bir yak-
İnsanların ne sevdiğini tabi ki kontrol ede-     Bir havalimanından şehir içine raylı sistem      laşımları var.
mem. Ancak, estetik duyarlılıkların sadece       ulaşım projesi üzerinde çalışıyorum. Çok bü-
bireysel zevk meselesi olmadığını savunabi-      yük ve maliyetli bir proje. Bunun yanı sıra      Eserleriniz bana göre oldukça muazzam,
lirim. Estetik değerler –tarihsel olarak gelip   ahşap malzemeden bir lamba tasarımı yapı-        çağdaş ve geleceğe dönük, yaratıcılı-
geçici olsa da- kendi tarihsel dönemi bakı-      yorum. Tabi buna bir endüstriyel ürün demek      ğınız için herhangi bir esin kaynağınız
mından değerlendirilebilir. Çağdaş toplum-       mümkün değil. Ahşap malzeme olunca biraz         var mı?
larda dalgalanmanın, gelişmenin üstesinden       sanat objesine dönüşüyor. Üzerinde bir yıldır    Hayır, yaratıcılığımı teorik anlayış temelin-

26 Bien Dergi
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33