Page 30 - Bien Haber2013 - 3 | Bien Seramik
P. 30

BİEN DERGİ: RÖPORtAJ

Tasarımcı Ayşe Birsel:

“AMAcIM İnSAnLArIn BErABEr
YAŞADIKLArI EŞYALArLA DAHA

   rAHAT İLİŞKİ KUrMALArInI
             SAğLAMAK.”

   Bugüne dek birçok uluslararası ödül kazanan dünyaca ünlü tasarımcımız
Ayşe Birsel kendisini yaptığı tasarımların annesi olarak görüyor. Birsel’in hedefi

 yaptığı tasarımlarla kullanıcının kafasına ve kalbine girmek. Çünkü ürünün
                başarılı olması için kullanıcının sahip çıkması gerekiyor.

                                                                     Röportaj: Sibel BAŞTİMUR

Tasarımın insani yanına aşık olan             Tasarım Ödülü’nü, 1996’da Endüstriyel       Tasarıma ilginiz nasıl başladı?
Birsel, ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı       Tasarım Mükemmellik Ödülü’nü aldı.          Önce avukat olmak istiyordum, sonra
Bölümü’nü birincilikle bitirdi. Fullbright    ABD’nin en yaratıcı 1000 kişisi arasına     mimar olmaya karar verdim. Çünkü çizim
bursuyla ABD’ye gitti. Hızlı bir şekilde      girmeyi başaran Birsel, Herman Miller için  yapmaktan çok zevk alıyordum. İzmir’de
tasarım dünyasına giren Birsel, uluslararası  tasarladığı ofis sistemiyle ABD Endüstri    oturuyorduk. Tasarıma ilgim bir şehir plan-
düzeyde başarısını kanıtlayıp birçok          Ürünleri Tasarımcıları Odası Üstün Başarı   lamacısı aile dostumuz sayesinde oldu. Bir
tasarımıyla ödül kazandı. Özellikle Japon     Ödülü’ne layık görüldü. 2001’de Brooklyn    gün kendisiyle çay içerken endüstri tasarı-
üretici TOTO için tasarladığı klozetle        Sanat Müzesi yılın genç tasarımcısı ödülü   mını bilip bilmediğimi sordu. o zaman 16
adını tüm dünyada duyuran Birsel, bu          alan Birsel, 2002’de Cooper Hewitt Ulusal   yaşındaydım ve endüstri tasarımını ilk defa
tasarımıyla 1995’te Chicago Müzesi İyi        Tasarım Ödülleri’nde finale kaldı.          duyuyordum. Çay fincanını aldı ve bana
                                                                                          onu tasarlayan birisi olduğunu söyledi.
                                                                                          Fincanın nasıl bir işlev gördüğünü, nasıl
                                                                                          tasarlandığını detaylarıyla anlattı. aslında
                                                                                          kullandığımız bütün eşyaları tasarlayan
                                                                                          insanlar olduğunu söyledi. Beni bu mesleğe
                                                                                          aşık ettiğini söyleyebilirim. o konuşmadan
                                                                                          sonra tasarımın insan ölçeğinde bire bir
                                                                                          olması, elle tutulur olması bana çok cazip
                                                                                          geldi. Mimariden daha kolay olduğunu
                                                                                          düşündüm. Bir fincan tasarlamak ve onu
                                                                                          üretime geçirmek bir bina yapmaktan daha
                                                                                          kolaydı. üniversitede tasarım bölümünde
                                                                                          okumaya karar verdim.

                                                                                          new York’a geçiş maceranız nasıl
                                                                                          gerçekleşTi?
                                                                                          Mimar Sinan üniversitesi’nde tasarım
                                                                                          bölümü vardı. Başlangıçta hedefim ora-
                                                                                          sıydı. ama okul yetenek sınavıyla öğrenci
                                                                                          aldığı için sınavdan geçemem diye düşü-
                                                                                          nerek Mimar Sinan’a müracaat etmedim.
                                                                                          onun yerine sınava girerek oDTü’nün
                                                                                          tasarım bölümünü kazandım. Başarılı bir
                                                                                          öğrenciydim. 1989’da Fullbright Bursu’nu

30 Bien Dergi
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35